събота, януари 29, 2005

Порочната система

Тук ще стане дума за порочната система, която за съжаление е налична в нашите родни университети, аз лично изхождам от гледната точка на студент в ТУ - София. Не искам да обиждам Университета, защото положителни страни си има определено, но сега искам да опиша една отрицателна такава.

Предстои ми изпит по материалознание - предмет, който много студенти от т.нар. "елитни" факултети твърде много мразят. Според мен вероятно имат право, защото някой, интересуващ се от компютри едва ли проявява някакви интереси към материалознанието. То обаче си е остатък от "инженерните" специалности и така се е пренесло навсякъде, та дори и при мен в немския факултет. Въпреки че това не се изучава вече в Университета Карлсруе в Германия, с чиято програма е съгласувана и нашата, все още продължава да се преподава. Проблемът обаче произтича от два факта:
  • студентите не се интересуват от този предмет, тъй като според тях (аз също влизам в групата) той няма да им бъде от практическа полза в бъдеще.
  • не се преподава правилно, което още повече затруднява изучаването му.

Малко са колегите, които се интересуват толкова много от хардуер, че да искат да знаят всичко в детайли за проводниците, полупроводниците, магнитите, атомите и т.н. Ако има такива те по-скоро са се записали в специалността "Електроника", а тя е с по-нисък бал от този на нашата специалност, следователно оставаме само софтуеристите. И не искаме железа.

Тъй като обаче то е в програмата ни остава просто да се примирим със ситуацията, надявайки се, че ще успеем някак. Сега обаче се появява проблемът с преподаването. Професорът изнася лекциите с помощта на едни "фолия", които излъчва на шрайбпроектор, а ние само гледаме формулките като гърмяни зайци. Вярно, обяснява за какво става дума, но осъзнавам, че от нас се иска да знаем много повече неща и да имаме много по-голяма основа. Веднъж ми се дощя да му покажа учебника по химия за 10 и 11 клас за да види какво сме учили и откъде накъде аз трябва да знам какво значи "ентропия", след като в химията в СОУ (за задължителна подготовка!) такова нещо не се изучава?! В крайна сметка все по-малко хора ходеха на лекциите, тъй като разбраха, че няма смисъл. Наистина, тази наука е трудна и изисква повече основи и задълбоченост, а ние не можем да си позволим такова нещо най-малкото, защото имаме и математика и физика и програмиране да учим, остави настрана липсата на интерес.

От горния курс ни дадоха едни тестове, които са се падали досега на изпита и ние в момента от тях учим. Имаме и един учебник, ама не си е работа да четеш така учебник, вътре пълно с формули, които за да ги схванеш трябва да гледаш цял ден (и не само там). И какво се получава сега - зазубрят се тестовете, като се научава информация, която почти не се разбира. И това е заради единия изпит, повече никога няма да чуем за тези неща и няма да се сетим да ги ползваме (ние и не можем и не знаем как, защото реалното приложение на повечето от тях ни е неясно). Е, това ако не е порочна система здраве му кажи...

3 коментара:

Knopper каза...

Хехе, да наистина, ще бъдем закалени като един истински AlCu-Legierung. :)

Le_Grand_Elf каза...

Здравей, knopper, проследих те от форумите та чак дотук ;)
С една молба (тъй като виждам че и ти (поне на времето) си бил наясно (си все още наясно) с побърканата и обърканата (и все повече забърканата) система на МЕИ) да не изтриваш пусната от мен тема: На прага на 4-ти курс ;)
Очаквам някой преподавател да се обоснове... (или няма такива изгледи ;) вече си пият ракията или харчат парите от купените изпити ;))...

Knopper каза...

Daskal е преподавател, той си каза мнението. Съмнявам се, че друг ще го направи, повечето във форуми не четат, но като чуят, че се говорели негативни неща, настояват линкът към форума да се махне от главния сайт... така работи нашето прекрасно МЕИ. Системата е не просто порочна, тя е непоклатимо опорочена. :)